Easy Catalog - co to jest? jak to działa?
Easy Catalog jest wtyczką programu Adobe InDesign, dzięki której można importować do dokumentu InDesign informacje z baz danych lub plików źródłowych. Dzięki Easy Catalog proces tworzenia publikacji bazujących na źródłach danych, takich jak internetowe katalogi, cenniki i rozkłady jazdy lub arkusze kalkulacyjne, można zautomatyzować i znacząco skrócić.
Przykładem ilustrującym proces powstawania publikacji z dobrze zagospodarowanymi funkcjami oferowanymi przez Easy Catalog jest zamieszczony poniżej schemat powstawania katalogu firmy księgarskiej Barnes & Noble.
Ważną cechą Easy Catalog jest dwukierunkowość - po korektach, zmienione na layoucie wpisy mogą zostać wyeksportowane i zapisane w bazie danych. Easy Catalog Lite - wtyczka jednokierunkowa pozwalająca na dynamiczne podłączenie danych zapisanych w pliku lub bazie danych. Zmienione dane źródłowe mogą zostać automatycznie wprowadzone do dokumentu InDesign, ale danych skorygowanych na layoucie nie można zapisać w bazie (nie można nadpisać pliku źródłowego z poziomu dokumentu InDesign).
Jak to zrobić, od czego zacząć? Na początku będziemu musieli wykonać 5 kroków — każdym następnym razem tylko jeden 5) lub dwa 2) i 5).
1) Przygotowanie dokumentu InDesign
Korzystając z wtyczki należy pamiętać, że podstawowe prace projektowe nad makietą dokumentu należy mieć już za sobą.
2) Podłączenie Bazy Danych
Najprostszą metodą stworzenia własnego pliku źródłowego jest zapisanie w formacie tekstowym z rozszerzeniem CSV danych zapisanych w arkuszu kalkulacyjnym (dodatkowe moduły umożliwiają podłączenie danych z plików XML lub z baz danych).
3) Konfiguracja panelu wyświetlającego dane
Dane wyświetlają się jako standardowy panel programu Adobe InDesign, można nim zarządzać podobnie jak wszystkimi innymi oknami paneli — np. ukrywać, zmniejszać lub kotwiczyć. Konfiguracja panelu polega m.in. na ustawieniu opcji czyszczących, formatowania i przypisaniu styli.
4) Powiązanie dokumentu InDesign z danymi z panelu
Osadzenie pól bazy danych na layoucie, w module lub szablonie layoutu. Najprostsza ze wszystkich opisywanych czynności.
5) Osadzenie danych na layoucie
Rekordy z bazy danych można wrzucać naraz, partiami, stosując różne metody filtrowania danych lub rekord po rekordzie. Te same dane mogą być osadzane wielokrotnie, dla przykładu — czerwony kwadrat i czerwony trójkąt można przyporządkować do kategorii produkty czerwone, kwadraty i trójkąty oraz wylistować w skorowidzu alfabetycznym, w związku z czym każdy zapis wystąpi w dokumencie 3-krotnie.
Zalety programu to: małe ograniczenia projektowe — wtyczka nie wymaga znaczącego uproszczenia makiety, rozbudowane opcje importu grafiki, możliwość podłączenia najprostszej bazy danych - lokalnie zapisanego pliku tekstowego - lub (zewnętrznej) jednej lub wielu baz danych (moduły bazodanowe sprzedawane osobno), kontrola zmian i synchronizacja danych — w panelu wyświetlane są informacje o zmianie danych i różnicach między aktualnymi danymi na layoucie i w bazie — w zależności od potrzeb synchronizacja danych może przebiegać automatycznie lub ręcznie, dzięki grupowaniu (tylko w pełnej wersji) i filtrowaniu danych można w najbardziej odpowiedni sposób przedstawić dane w wybranej części publikacji, prosta synchronizacja ma szczególne znaczenie dla periodyków tuż przed zamknięciem numeru, zróżnicowany layout — powiązanie bazy danych i biblioteki Easy Catalog umożliwia osadzanie na layoucie rekordów korzystających z różnych wzorców w sposób automatyczny lub metodą weź i upuść (tylko w pełnej wersji), automatyczne tworzenie tabel — dane mogą być osadzane również w tabelach, których edycja w programie Adobe InDesign bez wtyczek poprawiających funkcjonalność narzędzia Tabele jest dość kłopotliwa.
Co zyskujemy? Krótszy i przyjemniejszy proces powstawania publikacji cyklicznych a co za tym idzie poważne oszczędności: poprawienie wydajności - proste i szybkie importowanie informacji z różnych źródeł, zaoszczędzenie czasu poświęcanego na przekopiowywanie lub przepisywanie danych, ograniczenie ilości błędów powstałych w wyniku przekopiowywania lub przepisywania, niewielkie koszty w porównaniu z konkurencyjnymi rozwiązaniami, tym bardziej, że produkt nie wymaga dodatkowych licencji serwerowych ani inwestycji sprzętowych.